CITAT (andersen @ 30-04-2005, 21:07)
CITAT (Reserv @ 30-04-2005, 20:46)
CITAT (Diabolique @ 30-04-2005, 20:43)
Ok, jag medger att "avsky" kan vara ett starkt ord.
Men när man läser inläggen här och de under tråden om igelkottar så blir man närmast förskräckt om man som jag gillar grävlingar.
De anklagas för att förstöra husgrunder attakera människor, katter, hundar, igelkottar, och skrämma människir så till den milda grad att deras barn inte får leka i skogen.
Det påminner lite om den häxjakt som i alla tider har funnits på vargar.
Visste ni förresten att det är fullt lagligt att ha grävling som husdjur?
(Men inte skunk, som en del har i USA, och som ska vara fantastiska husdjur). Det skulle jag vilja ha.
Men det hemska är att den enda anledningen till att grävlingar är tillåtna som husdjur är för att vi i Sverige har en fin gammal jakttradition att ha grävlingar i fångenskap som man hetsar hundar på... Snällt va?
Jag tycker att det borde vara lika förbjudet som att använda kamphundar till att slåss...
Jag vidhåller att grävlingar är nattdjur, och jag skulle inte heller släppa ut små barn ensamma i skogen på natten, lika lite som jag skulle lämna kattungar, höns och valpar ute. Men inte för grävlingens skull, det finns faktiskt många fler faror...
Man får inte inneha
något vilt djur alls som husdjur. Man får inte ens ta in en liten ekorrunge,
om nån nu har en grävling infångad så strider det mot lagen.
Reserv du har fel ang grävling dom får hållas i fångenskap och tyväär användas till att tränna jakt hundar. Glömde en länk i ämnet
grytjakt Enligt djurskyddsmyndigheten så är just grävlingen ett av dom förbjudna djuren att ha som "husdjur". Det står att läsa om på deras sida.