Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Krukor på skuggig balkong, Vad ska jag odla i dem?
          Caroline
          Inlägg 01-04-2003, 16:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 333

Hej!
          Jag har en balkong i österläge där jag brukar ha några krukor på golvet sommartid. Det är inte många solstrålar som når ner dit sad.gif
          Innan har jag haft pelargoner och lite annat, men det har varit svårt att få det att ta sig.
          Nu funderar jag på om jag ska satsa på några "knölar". Kan man sätta det i krukor?? Någon som har några förslag på vad som trivs i skugga?

--------------------
          Mvh
          Caroline

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sara
          Inlägg 01-04-2003, 18:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem nr: 130

Hej!

Jag har en nordostbalkong med sol från kanske 15-16 på kvällen (alltså skuggig större delen av dagen). Mitt tips är att skaffa ett riktigt lysrör, typ fluora, och förkultivera dina växter tidigt om du vill att de ska bli kraftiga och blomma innan sommaren är över.

Växter som jag har odlat är t.ex. krasse, luktärter, minisolrosor, lobelia, blomstertobak, flitiga Lisa, lammöron (ej från frö), blomman för dagen, dockkrage och penséer. I fönstret står just nu även hängpetunia, silvernjurvinda och lavendel. Tänkte dessutom prova japansk humle i år, men den sår jag senare.

Ett annat tips är ju att skaffa en (hörn-)hylla eller balkonglådor så att blommorna kommer upp lite. Snygga balkonglådor behöver inte vara dyra! :)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 22:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon