hej
det står i aqua interiörs tidning på sidan 15 att "om du vill ha ett 15 cm brett vattenfall och en porlande bäck behövs 40 lit/min"
och då om man tittar på pumpstorlekar, då hamnar man på en pump som ger 2000-3000 liter vatten i timmen, och då är man på gränsen mellan lågvoltspumpar och 220 volts pumpar. men eftersom det är så lite vatten i den damm du tänkt göra så låter det för stort att ha en pump som ger 3000 liter vatten i timmen, en 220 volts och det är smutsvattenpump.
när det är en så liten damm är det väl inte rimligt att hålla på med uv-ljus och filter för att hålla vattnet rent. om du har möjlighet så kan du göra delvattenbyten av vattnet när det blir smutsigt. problemet är väl det att vattnet blir väl grönt av alger ganska fort när det är varmt och sol och då får man antagligen byta vatten ganska ofta vilket kan bli lite jobbigt.
det är väl svårt att få någon biologi i en så liten damm och sen är det knappt att pumpen får plats i en så liten damm, så det är väl egentligen en lågvolts 24 volt pump som kanske är lämplig.
jag tror minst att det behövs en pump som ger kring 1500 liter i timmen och då finns det såna där 24 volts pumpar, det är ju en transformator och sen en 220 volts kontakt. men jag skulle gissa att du skulle få ett porlande ljud av en sån där 24 volts pump som ger ca 1400 eller ca 3000 liter i timmen. i aqua interiörs tidning finns det 24 volts pumpar. aqua interiör är väl en grossist så man kan väl inte köpa direkt av dom, man måste köpa av handlaren/affären som säljer dom pumparna.
sen finns det väl andra märken också; gardena, och granngården säljer gardena har jag sett.
t.ex. finns det en pump som heter easy jet 24 volt som ger 2460 liter i timmen som det står om på sidan 10 i aqua interiörs tidning, och det är väl kanske nånting som skulle fungera. man måste ju kolla så att pumpen får plats nere i dammen, jag vet inte hur stor själva pumpen är.
eller t.ex. en hydrogarden 24 volt som ger 1400 liter i timmen, finns på sidan 12 i aqua interiörs tidning.
å andra sidan kanske du bara behöver en pump som ger kring 1000 liter i timmen och då finns den där easy jet 24 volt, en modell som ger 800 liter och en modell som ger 1150 liter i timmen. och då är det fontänmunstycken till både easy jet och hydrogarden och vill du inte ha fontänmunstycken så är det väl kanske onödigt. då kanske det finns andra pumpar men förmodligen kan man väl stänga igen fontänfunktionen men det måste man kolla då hur det är.
det är väl inte senaste årsnumret av aqua interiörs tidning jag läser ur om dessa pumpar så kanske just dom här pumparna som jag skrivit om förändrats eller utvecklats.
sen finns det väl en pump som heter oase. det finns information och bilder på
http://www.terratec.se/ om du klickar dig vidare.
det kan vara svårt att välja när man inte vet hur mycket vatten pumparna ger i verkligheten. den erfarenhet jag har är en 24 volts pump som ger 1400 liter i timmen och typ den storleken borde kunna vara lämplig för att ge lite porlande vatten. sedan har jag erfarenhet av en 220 volts pump som ger 4500 liter vatten i timmen och då blir det väl för mycket vattenflöde för en så liten damm som den du tänkt att göra. det beror ju mycket på hur man utformar själva vattenfallet, hur brett och djupt det är, att det håller vattenflödet från pumpen så att det inte är för mycket vattenflöde så att det rinner över kanten.
sen på vissa pumpar sitter det små filterkuber som samlar upp lite smuts men det är väl inte tillräckligt för att hålla vattnet rent hur länge som helst.
på
http://www.aquainterior.se/ finns info om olika pumpar och hur de ser ut. det ser ut att gå att ladda ner deras produktkatalog och du kan klicka dig in på sitemap och sen länkar, där hittar du adresserna till återförsäljarna eller att man kan skicka mail och fråga var närmaste återförsäljare finns.
sen beror det väl på hur det är med elen, hur man installerar, att det är säkert. jag läste bland annat om easy jet på aqua interiörs hemsida att den citat "levereras med en transformator som klarar de strängare säkerhetskraven IP44 vilket innebär att transformatorn inte behöver placeras inomhus" slutcitat