CITAT (GoSatta @ 08-05-2005, 22:25)
"Det jag har hört om guldfiskar är att de är en av de få sorters fiskarna som kan överleva en längre tid i en rund skål. Men de mår inte bra av det och de får kortare livslängd. Och det jag har fått lära mig är att det har med något konstigt med vattentrycket i runda skålar (klotform, inte cylinder).
Och det är därför de kallas "guldfiskskål"."
Ren myt, skålen i sig är det inga problem med utan det handlar enbart om storlek, ha en på 300 liter och guldifksen skulle må finfint. Annan nacdel med en skål är att det av naturliga själ blir svårt med pumpar filter etc. som behövs för att en fisk ska kunna leva någon längre tid.
varför det kallas guldfisk skål är för att det säljer, folk har sett det på tv och ja man hör ju på namnet att en guldfisk ska bo där i så då måste det ju vara så! finns massvis med fiskar som skulle klara sig otroligt mycket bättre där i än just guldfiskar som är stora fiskar och desutom inte är så förtjusta i varmt vatten (som det lätt blir i en skål).
Akvariehandeln är också tyvärr väldigt duktiga på föra vidare liknande osanningar efter som en stor del av deras omsättning kommer från guldfisk skålar och liknande. (dock inte alla butiker, finns väldigt bra specialliserade akvariebutiker i Sverige)
I en bok som mina föräldrar har som är över 100 år gammal (och som heter "Fråga mig om allting") står det om guldfiskar och skötsel av dem. Och jag är rätt säker på att det stod att man skulle ha dem i en skål.
Så jag tror att det är ett mycket äldre fenomen än TV att ha guldfiks i skål...
Just kampfiskar vill ha varmare vatten än många andra fiskar i akvariehandeln. Det är närmast en förutsättning om man vill föröka kampfiskar att de har doppvärmare.
Ja, det är säkert en myt att det inte är rundheten på skålen som är skadlig.
Man hör ju så mycket saker som har blivit vedertagna"sanningar"...
Enligt en kompis som har jobbat i akvariehandel så rekommenderar de guldfiskar i skål eftersom kunden kommer tillbaka inom ett halvår för att köpa nya... Fiskar ses av vissa som slit och släng djur, och akvariehandlarna vill ju tjäna pengar.