CITAT (GoSatta @ 08-05-2005, 22:49)
"Men visst... Just fiskar är ofta vildfångade, något som jag också tycker är fel. "
Helt fel! större delen av alla fiskar som säljs är odlade. Finns gigantiska odlingar i både asien, europa, afrika och i amerika som odlar fisk för försäljning till akvarister.
Sen är inte den frågan så lätt den heller, i många fall är fångadet av vildafiskar för akvarium bra efter som det hjälper till att bibehålla naturen (så att fler fiskar kan hämtas) och på så sätt motverkar inplantering av annan fisk etc.
Sedan är fångandet av akvariefisk mikroskopiskt om man gämför med fångsten av matfisk (och många av våra vanligaste akvariefiskar fångas i stor skala just för att ätas)
Den vildfångade fisken köpas och hålls mest utav folk som är väldigt engagerade i sin hobby och av odlare, i det vanliga hemma akvariumet hos folk finns det väldigt lite vildfångad fisk men några få undantag (efter som vissa fiskar finns i sådana mängder att det blir billigare att fånga dom än att odla dom)
Ok, du har hakat upp dig på att jag skrev "ofta vildfångade".
Jag kanske ska lägga till "i jämförelse med andra husdjur", för jag har då aldrig hört att det skulle vara någon större marknad för vildfångade hundar och katter (det är inte ens lagligt).
Neontetror som är mycket vanliga fiskar ska tydligen ofta vara vildfångade eftersom det är billigare än att odla, och att det finns många av dem i det vilda håller jag med om, men jag tycker inte att det känns rätt att fånga dem och ha i akvarium i alla fall.