CITAT (Sulawesii @ 09-05-2005, 12:46)
Diabolique: är det inte grymt att en fågel som är skapt att flyga inte får göra just det?
För att svara på din fråga så citerar jag mitt förra inlägg och förklarar vad jag menar:
"Det är ofta djurplågeri att ha dem i en bur, men inte alltid.
Man får även tänka på att djuren är individer med individuella förutsättningar och behov. Och djurägarna också, de har också individuella förutsättningar, intresse och avsikter för att sköta djuren bra, mindre bra och dåligt."
Och med detta menar jag ju naturligtvis att man som djurägare ska ta hänsyn till djurens behov och förutsättningar, annars är det djurplågeri.
Alltså är det fel att en fågel som är skapt med förutsättningar och behov att flyga inte gest möjlighet till detta.
En vän till mig har en del fåglar och de bor i ett halvt rum, som är avgränsat med galler. Fåglarna kan flyga i buren, men får ändå flyga runt i lägenheten som de vill då och då. Det har till och med hänt att de har flugit ut genom balkongdörren och satt sig i trädet utanför. Men de kommer tillbaka om man lockar med hallon eller andra röda bär.
Jag tycker inte att han är djurplågare.
Däremot våndas jag så fort jag köper en kaka eller bröd som innehåller ägg, eftersom jag då gynnar djurplågeriet av höns.