Ni som anser att det är grymt att ha fåglar i bur, vad anser ni om att föda upp utrotningshotade fåglar för att släppa ut ungarna och på så sätt rädda arten? Jag tänker på Projekt Pilgrimsfalk, Projekt Berguv Sydväst, Projekt Stork och liknande. Är detta också fel?
Beträffande akvariefiskar finns det arter som är hotade eller rentav utrotade i naturen (t ex briljanttetra och kopparbarb), men jag känner inte till ett enda fall där fångst för akvariehållning är orsaken. I stället beror det så gott som alltid på att miljön förstörs. Är det då fel att hålla liv i dessa fiskar genom att odla dem i akvarium?
Sedan kan man ju nämna djurparkernas avelsprojekt med tigrar, gorillor, vargar och andra hotade djur, vilket också skulle vara fel om man är helt emot att ha djur i fångenskap. Detta är naturligtvis inget som vem som helst kan hålla på med, men så länge man känner till djurens krav och kan uppfylla dem anser jag inte att det är fel att ha djur i fångenskap. Många människor i städer lever idag långt ifrån djur och natur, vilket knappast kan anses naturligt. Vad är det då för fel med att ha ett stort akvarium med fiskar som trivs och förökar sig?
Olle
|