CITAT (pejori @ 09-05-2005, 18:33)
att du bara orkar
ska man gå efter dom kriteriumen så får du bojkotta flera företag.
...
så kan man fortsätta i oändlighet...om man nu måste se BARA eländet och inte bry sig om det som är bra med företaget

Du får hemskt gärna tala om vad som är bra med Nestlé...Och jag gör så gott jag kan med att bojkotta både Nestlé och deras dotterbolag och dotterdotterbolag.
Barnarbete och djurförsök är helt andra frågor.
Men tipsa mig gärna om vilka som är de största bovarna i de sammanhangen (med referenser).
Jag kan hänvisa till andra vidriga saker med Nestlé också.
De står helt enkelt för något vidrigt i mina ögon.
Lika mycket socker i barnmaten som i läsk (utan att Nestlé skriver ut det på förpackningen)...Så här går det till med bröstmjölksersättningen: Mamman
får gratisprov på bröstmjölksersättning
Mamman fortsätter att köpa bröstmjöksersättning med samma varumärke
Mamman ammar mindre och mjölkproduktionen minskar
Mamman upptäcker att pulvret är dyrt och späder ut det. Hon är dessutom ofta analfabet och kan inte läsa instruktionerna
Bränsle är dyrt och hon har inte råd att koka vattnet. Det är dessutom ofta ont om vatten
Flaskan blir smitthärd istället för näring
Barnet blir sjukt i diarré och undernäring
Hon blir fortare gravid igen (amning hämmar ägglossningen)
Barnen blir sjuka och dör
Sjukvårdskostnaderna stiger
Oetisk marknadsföring En av Nestlés mest framgångsrika metoder är att skänka bröstmjölksersättning till sjukhus.1994 antog WHO en resolution för att stoppa sådana gratisleveranser till hälso-och sjukvården i alla länder, även industriländer. "Save the Children" i London har rapporterat om Nestlés oetiska aktioner i Kina (Financial Times, 8 juli 1996).
Man vet att i staden Kunming i Yunnanprovinsen i sydöstra Kina har Nestlé skickat stora kvantiteter gratisburkar med modersmjölksersättning till sju förlossningssjukhus. Detta har lett till att mödrarna i Kunming alltmer börjat flaskmata sina barn istället för att amma dem.
Vid Nestlés årsmöte 1996 vittnade doktor Imelda Ben om hur Nestlés aggressiva säljåtgärder i Filippinerna får de fattiga mödrarna att sluta amma och börja använda mjölkpulver med katastrofala resultat. Ofta är dessa mödrar inte läskunniga, och även om de skulle kunna läsa Nestlés instruktioner på förpackningen, så har de ingen möjlighet att följa dem. Dessa mödrar har inte råd att köpa tillräckligt med mjölkpulver och de har inte tillgång till rent vatten. Inte heller har de råd att köpa det bränsle, som de behöver för att sterilisera flaskan.
Texten ovan är hämtad från denna sida :
http://hem.passagen.se/host00/nestle.htmlOch... Faan...
Jag upptäckte just att de äger tillverkarna av mitt husdjurs favoritmat. (kattfodret Purina)...

Om du menar att fördelen är att de tillverkar mycket god mat, så kan jag meddela att det finns andra som gör det också, som inte har blod på sina händer i samma utsträckning som Nestlé.