CITAT (Reserv @ 09-05-2005, 23:00)
Vad får dig att tro på att dom varit så dumma i huvet att dom bara matat det ena barnet med nestlé? Det finns faktiskt andra sjukdomar som gör att barnen förtvinar, det behöver inte vara för att dom fått modersmjölksersättning. Jag mår inte illa av bilden för Neslés räkning, bara åt svälten och fattigdomen. Vilken plåga för det sjuka barnet, för sjukt det är det, inte beror det på Nestlé i alla fall. Det finns många antibilder av mycket, som är bara mer eller mindre sanningsenliga, och denna bild klassar jag som mindre.

Jo det som får mig att tro så är att jag läste historien bakom bilden...
Tyvärr är sidan blockerad på något vis annars kunde jag hänvisa till det. (Och jag vet inte varför jag har en känsla av att Nestlé har hackat sig in på sidan och att det är därför det inte funkar)...
Mamman hade blivit informerad att hennes mjölk inte skulle räcka till två...
Jag medger att jag också tyckte att det var lite väl klantigt av mamman att låta det ena barnet förtvina. Sorgligt att hon inte fattade bättre. Typiskt U-länder där de inte skaffar sig bättre utbildning. *halvler ironiskt*
Eller också är problemet större än så...
Jo, om du läser vad som händer när barn inte får antikroppar genom bröstmjölken, och när pulvret späds för att det ska bli billigare, och när brännslet är så dyrt att föräldrarna inte har råd att koka "vällingen" ordentligt så bakterierna kan frodas i nappflaskan. Och att det inte finns bra info till mammorna om hur viktigt detta är med kokande och att inte späda mm. Då kanske du inser Nestlés del i barnens sjukdomar och död...
För de har vart full medvetna om problemen sedan 70-talet, men gör allt för att tjäna pengar på likande sätt...
Och det döende barnet kanske också fick bröstmjölk, men hann bli sjukt av följdsjukdommarna av förorenat vatten eller brist på antikroppar.
Nu när de är mer eller mindre tvingade att skriva att riktig bröstmjölk är viktig mm, så gör de det på ENGELSKA, på förpackningarna som de sedan säljer i länder där en stor del av befolkningen är dåliga på att läsa och skriva, ens på sitt eget språk. (Vilket de är medvetna om)...
Hur ondskefullt är inte det?