Rättvisemärkta bananer smakar godare. På tal om ingenting

Exempelvis kaffe är ju så billigt att de flesta utan tvekan kan välja en rättvisemärkt produkt framför en konventionell. Detsamma gäller kakao, med rättvisemärkt vet man att det inte är slavarbetare (inte lågavlönade, utan slavarbetare) i Afrika som slitit fram chokladen man njuter av.
Jag tycker att bojkott kan vara bra, om det finns andra alternativ man kan välja. Om exempelvis Heinz gör en ekologisk ketchup (vilket de gör, och den är bättre än deras konventionella*) så är det ju bra att köpa den istället för en ketchup från en mindre producent som använder besprutade tomater. Tycker jag som miljömupp. Nu köper jag iofs hellre Änglamarks ketchup än Heinzs, eftersom jag har många andra invändningar mot Heinz... men bojkott är bra om man väljer en bättre vara inom samma segment. Att jag bojkottar israeliska blommor spelar exempelvis ingen som helst roll, jag köper inga blommor från deras konkurrenter heller. Hade jag varit storköpare av blommor, och bojkottade, då hade det kanske haft mer inverkan

Jag köper aldrig Coca Cola om det finns ett acceptabelt alternativ i närheten. Morotsjuice är inget sådant för mig, tyvärr

Mineralvatten kanske.
(Heinz ekologiska ketchup innegåller ca 1.75kg tomater/kg ketchup, Heinz vanliga ketchup bara ca 1.25kg tomater/kg ketchup)