CITAT (farbror B @ 12-05-2005, 09:26)
En man uttalar sej!
Hur kan ni kvinnor stå ut med allt elände som män skapar?
Nu pratar jag inte om "våld i hemmet" som det så vackert heter när sinnessjuka män ( för inte är man frisk om man slår på det sättet!!) slår sina barn och kvinnor.
Jag tänker på dessa vardagliga saker, som man inte kan drömma om skulle finnas i dagens jämställda samhälle:
1. "barnvakt" Mannen är hemma, medan kvinnan går ut en kväll och
berättar då att han ska sitta barnvakt! Skulle kvinnan säja så om mannen gick ut? Vad ligger det för attityd bakom sånt språk?
2. Handla i affärn. Mannen vägrar åka med, eller ägnar vistelsen med att prata i mobilen med kompisar och låtsas som om han inte känner kvinnan, som under tiden bollar två barn,inköpslistan och en full vagn med varor.
3. Ansvarsfördelningen hemma. Mannen förklarar att han tar hand om bilden och det praktiska runt den om hon tar hand om hemmet. Uppskattningsvis tar bilen max 70 timmar om året, medan den tiden lätt knäcks efter två veckor hemma.
4. Mer ansvarsfördelning. Mannen verkar hopplös på att tvätta och förvisas därför från tvätten i framtiden. Här skapar kvinnan själv en ohållbar situation. Inte ens en man är så dum att han inte kan klara av att tvätta på rätt sätt om han bara vill .
5.Barnen. Hans attityd är att "det är hennes grej!"
En man som verkligen inte förstår bättre, gör sej bäst som singel!.
Sluta backa upp männens fortsatta mansgriseri! Ställ krav på er karl om ni ska få nån fason på honom. Han kan stryka sina skjortor själv, laga mat, hämta på dagis, tvätta precis lika mycket som du!
Sluta befästa könsrollerna!
Jag håller helt med dig!
Och jag tycker inte att det är du som är alldeles fantastisk, du är bara som alla borde vara. Bra!

Det är ju inte bara männens fel att hushållsarbetet är uppdelat som det är.
Det är ju vårat fel om vi bara flyter med och godkänner denna orättvisa.
Sedan kanske jag har gått till överdrift, men min sambo gör lika mycket som jag i hemmet (om inte lite mer). Så vi kompenserar kanske för ett annat par där kvinnan gör lite lite mer än mannen...