CITAT
Jag är övertygad om att män och kvinnor är olika i grunden men att det förstärks ännu mer av miljön. Man ser ju redan på små barn att pojkarna och flickorna är olika. Vi har försökt uppfostra vår dotter neutralt, ge henne leksaker som är typiskt "pojkaktiga" (hon har "flickiga" leksaker också) och sätta på henne kläder som inte är enbart rosa och glitter. Har man med henne på klädaffären så är hon ju redan medveten om vad hon vill klä sig i och det är just rosa. Hon leker helst med dockor och leksaksspisen och sånt där. Hon påstår redan att flickor är snällare än pojkar och att pojkar luktar illa! något som vi inte fattar vart hon fått ifrån.
Män och kvinnor ÄR olika och varför skulle vi inte få vara det? Jämställdhet är en helt annan sak tycker jag, lika lön för lika arbete och dela lika på hushållsarbetet borde vara självklart. Men vi måste inte vara lika.
Har du tänkt på att det faktiskt finns flickor som hellre vill ha vanliga jeans än rosa? Vi blir nog lite för generaliserande om vi gör vårt antagande på en för liten grupp människor.
Jag har aldrig tyckt om att leka med dockor, leksaksspis m m. Jag gick som liten flicka nästan alltid omkring i svarta jeans och lekte med pojkarna. När det var dags att " bry sig om" de andra skillnaderna förändrades jag inte så värst mycket när det gällde klädsmak o s v.
Du skriver att ni uppfostrat er dotter neutralt och att ni inte vet var hon fått vissa saker ifrån men hon har väl inte levt isolerad bara tillsammans med er? Och att uppfostra någon neutralt tror inte jag är möjligt för det skulle innebära att den som uppfostrar måste vara helt neutral själv. Vilket skulle innebära att ni också skulle ha vuxit upp och lever helt isolerade. Det gör ni ju bevisligen inte eftersom det verkar som om ni lever tillsammans.
Hävdar med en dåres envishet att skillnaden inte sitter så mycket i generna utan mest i det "sociala trycket".