CITAT
Och jag håller lika envist kvar vid min övertygelse att män och kvinnor är olika. Jag tror inte att enbart miljön kan påverka oss att bli olika. I så fall måste man ju också tro att alla människor som behandlas lika blir likadana. Tror du även att barn blir exakt likadana om de behandlas lika? Vi är som vi är, det är min fasta övertygelse.
Män och kvinnor är olika , det har jag aldrig förnekat , men att säga att längtan efter rosa kläder sitter i generna är väl ändå att ta i?
Att alla människor som " behandlas lika blir likadana" är heller inte görligt eftersom vi inte KAN behandla alla lika. Hur vi behandlar en annan människa beror inte bara på oss själva. Det är en interaktion mellan oss och den andra personen. "No man is an island" finns det någon som sagt och det stämmer bra. Vi interagerar hela tiden med varandra.
Låt oss ta ett par exempel:
Det förekommer ibland historier om barn som blivit uppfostrade av djur. Hur beter sig de barnen? Som människor eller djur? Skulle en liten flicka som uppfostrats på det sättet längta efter rosa kläder?
Det finns apor som lever i fångenskap som inte vill veta av sina ungar. De har aldrig levt tillsammans med vuxna apor. Då vet de heller inte hur de ska ta hand om sina ungar.
Jag menar bara att vi är hela tiden påverkade, på det ena eller andra sättet , när vi vistas omgivna av andra. Och mycket , mycket mer påverkade än vi någonsinn kan fatta.
Och då blir det svårt att urskilja vad som beror på generna och vad som beror på det " sociala trycket".