CITAT (Xite @ 13-05-2005, 22:52)
Jag tycker att transparent blanche är godast innan de blir glasiga - och den tiden är aldeles för kort. Men ska vi vara ärliga, så kan jag väldigt lite om olika svenska äppelsorter.
Ja, det har du helt rätt i. Så fort man tar av dem från trädet så tappar de dessutom i kvalitet tycker jag, det är ingen frukt jag har liggande inne för länge. Det är nog ingen slump att det är så svårt att köpa bra TB i affär eller på torg

Jag tycker det är svårt att rekommendera bra "sommaräpplen"

Skulle gärna haft fler sådana själv. Vi har väl nån astrakan tror jag, den är relativt tidig, men där kan man verkligen snacka om äpplen med kort livslängd. De hinner övermogna på tiden det tar från att plocka dem tills man fört handen till munnen ungefär. Men de är ljuvliga. Vi vet inte exakt sorten tyvärr...har försökt få den identifierad, ska nog försöka i höst igen. Med bilder på blommor osv.
Med sommaräpple så får man nog räkna med att de inte har så lång växtsäsong. Jag vet ju inte hur din trädgård i övrigt ser ut, men kanske ett familjeträd kan vara ett alternativ? Förutsatt att det verkligen är friskt när man köper det, det sägs ju att riskerna för sjukdom är större där. Hade jag dock bara plats för 1-2 trän så hade ändå ett familjeträd varit ett självklart val.
Summerred har jag aldrig provat, men den verkar ju rätt så intressant efter vad man läst om det. Ganska små och med god doft, men jag såg nånstans att de var för zon I-III, fast, det kan ju ha uppjusterats.