CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-05-2005, 01:21)
Jag har aldrig hört benämningen intersexuella tidigare. Är det samma sak som transsexuella? (har inte kollat länken än)
De som har Klinefelters syndrom har ju könskromosomuppsättningen XXY, de får manliga yttre genitalia men blir sterila och får bröst. Det gäller ju inte för alla de som föds i fel kropp och vill byta kön.
Ändrat: jag har haft en patient på psyk som hade Klinefelters och han kände sig och betedde sig som en man. Dåligt på andra sätt mådde han dock bevisligen.
Precis... Klinefelters syndrom är en genetisk könsavvikelse i kromosomerna.
De som föds med den vet ofta inte om det själva först.
De är uppvuxna som pojkar och män, och kan må väldigt dåligt av att få veta att de inte är det genetiskt (när det gäller kromosomerna).
Intersexuella är i stort sett alla med en medfödd genetisk avvikelse vad gäller det bilologiska könet.
Så kallade hermafroditer hör till denna grupp.
Men det är alltså alla med medfödda avvikelser inom följande:
Könsorgan (genitalier), inre könsorgan (ovarier, tror jag det heter), kromosomer, och så tror jag att det var flera andra faktorer också som kunde utgöra en variabel på skalan mella man och kvinna.
Äh...
ISNA förklarar det mycket bättre själva.
ISNAs egen förklaring på vad intersexuella är.Detta är inte samma sak som transsexualism, för det är inte fullkomligt bevisat att det är medfött. Men de flesta forskare är nästan säkra på det, som jag har förstått det. Någon kroppslig medfödd avvikelse från det biologiska könet är alltså inte hittat som bevisar tesen om medfödd könsidentitet hos transsexuella (människor som byter kön).