CITAT (mamamaggan @ 14-05-2005, 01:48)
Nej , jag menar inte att, om vi tänker tanken, pojkar skulle bli flickor och vice versa utan vad jag ville ge ett exempel på var att vi påverkas av vår omgining. En pojke skulle ha tagit efter hannarna och en flicka skulle ha tagit efter honorna men de skulle fortfarande uppföra sig som en hanne/ hona gör inom just den djurarten och inte som en mänsklig hanne/hona. Undrar bara , om det vore möjligt, hur någon som varit isolerad från födseln skulle uppföra sig. Skulle en flicka uppföra sig som det vi menar med kvinnligt och en pojke manligt? För det är ju så vi bedömer om någon är manlig eller kvinnlig, eller hur?
Jag har inte propagerat för att vi SKA vara lika.Det var inte meningen med mitt resonemang. Enligt mitt sätt att se på saken säger det mig bara att tjejer inte "automatiskt" kommer att uppföra sig "kvinnligt" och automatiskt vilja leka med dockor o s v.
Om vi tittar på våra könsroller idag så skiljer de sig många gånger från de som var de förhärskande för flera hundra år sedan. Det måste väl i a f bero på yttre påverkan?
Nyss sa du att hur man är beror på hormoner. Pojkflickor skulle ha för mycket manligt könshormon. Nu säger du att om någon vill byta kön beror det på själen. Att någon fötts i fel kropp.
Men själen påverkas väl av vår omgivning?
Vi kan inte med säkerhet veta om någon som vill byta kön vill det i samma andetag som den föds. Vi kan heller inte med säkerhet veta att det INTE är yttre påverkan som gör att någon vill byta kön. Men jag tror , om igen, att den yttre påverkan spelar en mycket, mycket större roll än vi tror.
Vet inte , men jag hoppas att du inte tar illa upp , om jag avbryter mitt skrivande här för idag i a f för att gå och sova.
Ett litet tillägg bara. Du skrev att killen som uppfostrades som tjej inte kunde gissa sig till vad som var fel? Jo jag tror faktiskt det . Han måste ju ha lagt märke till hur de uppförde sig mot andra killar/tjejer och märkt att de inte uppförde sig likadant mot honom. Vårt sätt att vara avslöjar oss, även om vi själva inte tror det.
Godnatt Magdis och sov gott!
Innan jag släpar mig till sängen vill jag bara säga detta:
Jag förstår hur du tänker och håller med dig!
God natt allesammans!