Visst har vi hormoner som styr olika saker. Men att därifrån gå till att vi uppför oss manligt eller kvinnligt d v s med de könsroller vi har idag kan jag inte tro på. Då skulle könsrollerna aldrig kunna förändras och det har de ju bevisligen gjort.
Det som våra hormoner styr är för mig något helt annat än hur vi uppträder i våra olika könsroller. PMS är inte något som alla kvinnor får. Alla pojkflickor eller flickpojkar har väl inte för mycket av fel hormoner? Om det var så enkelt som att det berodde på hormoner så skulle vi kunna påverka människor hur som helst.
Då skulle en flicka som alltid älskat att leka med dockor efter en dos med manligt hormon helt plötsligt börja leka med bilar?
Exemplet med pojken som kryper fram till bilen har för mig ingen som helst relevans i sammanhanget. Så en pojke föds med en bild av en bil i sin hjärna? För mig är det ofattbart.Och barn påverkas väl av allt och alla runtomkring sig ända ifrån sitt första andetag?
Jag tror forfarande inte att det är så enkelt som ni vill få det till.
OK vi HAR olika uppfattning. Jag kommer att stå för min och ni kommer att stå för eran och så är det bara.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|