CITAT (Tesa @ 15-05-2005, 15:09)
Jag funderar bara på hur det är med könsrollerna bland djur...vem har "uppfostrat" hannebockar till att bevaka revir och feja horn...och vem har lärt älgkor att ta hand om sina kalvar??
INSTINKT....och varför skulle inte människor ha sånt??
Jag har varit mor till mina barn med hjälp av släkt, böcker, tidningar, vänner......och ren och skär instinkt....som fått mig att gå egna vägar och skita i "råden"...tycker väl att jag var en rätt bra småbarnsförälder...MAMMA med stoooora bokstäver...
......men innan mina hormoner satte fart i 11-årsåldern så var jag "grabb"..mer grabb än killarna...klättrade högst, spottade längst...svor värst...och slogs vildast......till mina stora sorg kunde jag inte tävla om att pinka längst...
Men allt detta gjorde jag helst iklädd finklänning om jag bara fått..
.....sen kom tonåren med hormonflipp...och jag har bara blivit mer och mer "kärring" efter det...hela mitt liv styrs av hormoner känns det som ibland...PMS och ägglossning kan förändra ens personlighet "över en natt"...och jag är KVINNA...en helt annan sorts människa än män...
Jag är helt övertygad om att det är hormoner som ger oss våra skillnader..i grund och botten....
...sen förstärker uppfostran det hela det går ju inte att förneka...men att det skulle vara bara det ena eller andra är ju...ja.....äh...tro vad ni vill..själv VET jag...

instämmer helt i det du säger
visst formas vi av BÅDE hormoner och uppfostran