Okej, det var skönt att höra att jag inte blivit helt misstolkad. Jag har dock uppfattat det som att mamamaggan inte tycker att hormoner har ett dugg med saken att göra. Att spädbarn reagerar i enlighet med könsrollerna kan inte förklaras på nåt annat sätt än att de är medfödda tycker jag. Jag menar inte att killarna skulle vara födda med en bild av en bil i hjärnan, som hon uttryckte det, men däremot att deras intressen redan drar i en viss riktning. Spädbarn bryr sig inte ett skit om normerna och de har ingen aning om dem heller, de bryr sig bara om vad de själva är intresserade av. Därför är det extra intressant med könsforskning på spädbarn tycker jag.
Jag har själv en liten dotter och jag upplevde väldigt starkt hur mina instikter och min intuition styrde mig. Jag hade läst mycket böcker och fått otroligt mycket råd om det ena och det andra men jag gick emot det och följde min intuition istället. Det kan jag inte förklara på nåt annat sätt än att dessa instinkter var inbyggda i min hjärna och att hormonerna förstärkte det. Prolaktinet har ju till syfte, förutom att producera mjölk, att göra att kviinnan hamnar i en "dimma" ointresserad av det mesta förutom att ta hand om sitt barn. Detta har naturen sett till för att spädbarnen ska överleva.
|