Nej jag menar inte att det är ett visst kön som står för alla hemskheter här i världen. Jag menar bara att ditt resonemang om att det är hormonerna som styr våra könsroller spricker eftersom inte alla kvinnor eller män uppför sig lika.
Tycker bara att du ger en för mig förvrängd bild av verkligheten med dina exempel. Jag uppfattar det du skriver som att ALLA mammor tar hand om sina barn på ett bra sätt eftersom det är hormoner som styr det. Samtidigt så kommer ALLA pappor att uppföra sig på sitt sätt enligt hur deras hormoner påverkar dem. Och då skulle samhället t ex inte kunna tillåta män att vara ensamstående pappor eftersom de inte knyter barnen till sig.
Om man tittar sig omkring så ser man ju att det inte är så. Om det var så , så skulle väl läkarvetenskapen kommit på detta för länge sedan och därmed kunnat , via hormonbehandling, bota alla som utför alla hemskheter oberoende av kön? Alltså borde det inte vara hormonerna som styr den delen av oss.
Vad menar du och jag egentligen med könsroller? Vi har ju uppenbarligen inte samma uppfattning. Såg också att du i ditt senaste inlägg pratade om instinkter. Det är något helt annat än könsroll för mig.
För mig är många av våra könsroller förändringsbara. Hur länge har t ex pappor haft rätt att vara föräldralediga? Hur länge har det varit " tillåtet " för en man att " gulla " med sitt barn ( nu menar jag INTE pedofili)?
Vad jag menar med mina exempel är att vi påverkas alla hela tiden av yttre händelser. För mig kan det inte vara så enkelt som att det är hormonerna som styr hela vårt beteende. Då skulle ju faktiskt ALLA kvinnor uppföra sig lika och ALLA män också, eller hur?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|