CITAT (Heddas matte @ 16-05-2005, 10:39)
Jag tycker att det är tragiskt.
Man kan ju inte må annat än dåligt om man är tvungen att basera sin självkänsla på vad grannarna tycker om en!

Jag tror nog inte det handlar så mycket om det.
Kanske har man en stressad livssituation. När man kommer hem vill man slappna av . Där måste man inte uppgås med personer som man inte själv valt att umgås med som man måste göra på arbetsplatser, släktträffar och gud vet vad.
I hemmets borg slappnar man av öppnar bara dörren för de man vill öppna för, bjuder bara in de man vill umgås med. Man slappnar helt enkelt av och tar ner garden vilar sig och planerar för sin fria dag.
Man tar med sig samma avslappnade attityd ut i trädgården ochh går och påtar i lugn och ro. Att det då kommer någon och ställer sig i tomtkanten och högt och tydligt delger dig sina synpunter och det hörs minst tre hus bort är irriterande.
Att personer med så dålig impulskontroll dessutom skulle vara behäftade med varken vettiga åsikter eller folkvett kan man bara drömma om. Ofta kan de i stället vara fruktansvärt nedlåtande mot personen de delger sina åsikter. Vem skulle inte få dålig självkänsla av sånt. Det är svårt att inte låta dom förstöra ens dag i alla fall. Alltså behöver man mer eller mindre ha garden uppe så snart man går ut i trädgården.
Fast det finns sätt att hantera det på.
Min man var ute i trädgården i helgen. Han sprutade något medel för att ta död på mossa i gräsmattan. Grannen tittade över och frågade vad han höll på med.
Så kommer det en gammal ilsken farbror av besserwisser-typ . Kliver in i trädgården och talar om för oss att grannens trädgård såg vanskött och fullkomligt för jävlig ut. Stackars grannen stod ju hos oss och ville inte kännas vid vem han var, tyckte det var pinsamt.
Sedan fortsätter han att gapa på min man som miljöförstörare och giftspridare. Grannen återhämtade sig och sa att min man sprayade vinylglans på gräsmattan.
Vinylglans vrålade gubben, va f*n ska du spruta det på gräsmattan för.
Min man frågade då oskyldigt ifall han fru aldrig använd bladglans på sina krukväxter? Jo, det hade hon ju gjort. Jodu förstår sa min maken, man kan använda vinylglans på gräsmattan det blir mycket billigare. Titta om några dagar får du se. Både grannen och maken var totalt gravallvarliga i sina kommentaren och arga gubben blev så konfunderad att han dröp av.
Fortsättnigsvis tror vi arga gubben avhåller sig från att ge en massa kommentarer eftersom han inte vet om vi driver med honom och det vill han inte utsätta sig för.