När jag är på fest och har med mina alkoholfria drycker, DÅ, vill de som dricker alkholhaltiga drycker, ALLTID, smaka på det jag har med.
Kan det bero att de är köpta på systembolaget???
Jag kan rekommendera följande alkoholfria drycker:
Jordgubbsvin, Peach Pearl
Jag håller med dig Olle, man får ofta försvara sig varför man inte dricker. Tänk om man skulle ifrågasätta de som dricker, törs inte ens tänka tanken .

Fördelen är att vi som inte dricker orkar ha kul, vara med längre än de som dricker.

En bekant berättade för mig att de haft en byfest och att de var uppe till kl.3 på natten. Höll ni på så länge svarade jag. Ja, vi är väl inga nykterister heller sa hon. Jag valde att tiga

men jag tycker ju det är tvärtom, nykteristerna eller de måttliga är ju de som kan hålla igång längst. Där ser man vilka förutfattade meningar de har om oss som inte dricker.
Jag avstår inte från fester där folk dricker, kan ha roligt på både och. Tråkigt bara att man blir uppfattad som tråkig och att de tror att man HAR tråkig. Jag tror att det är deras egen känsla de uttrycker. Å andra sidan behöver man inte tala om att man är nykter (om de inte känner en alltför väl). Man kan alltid köra med Det är jag som kör, Jag ska ... imorgon, eller nåt annat att "skylla på" så slipper man förklara/försvara.
Pengarna man slipper betala dyrköpta droppar till kan jag istället köpa annat jag har glädje av, växter t.ex