I många år har jag varit totalt beroende av müslin Start till frukost. Sött och gott och rena godiset! Om jag inte fick min Start så blev jag riktigt kinkig. Jag insåg ju själv vilken sockerbomb det var men beroende är svårt att bryta. Speciellt när jag som alternativ köpte andra müslisorter som bara smakade sågspån.
För en tid sedan började jag göra min egen müsli istället och där är bara nyttigheter i den - dinkelflingor, rågflingor, solroskärnor, hirsfrön, boveteflingor, havregryn, linfrön, kokosflingor, hasselnötter, valnötter, mandel, sesamfrön. Alla ingredienser blandas och sen häller jag i en blandning av vatten, honung, rapsolja och sen rostas allting i ugnen. Sen när det är färdigrostats blandar jag i russin eller annan torkad frukt.
Nötter är i och för sig feta men det är rätt fett och de innehåller många nyttiga ämnen och vi behöver faktiskt en hel del fett för att kunna ta tillvara vitaminer också.
Hursomhelst, med den här egengjorda müslin hade jag inga problem alls att låta bli Start och min blodsockerhalt är mycket jämnare och mer stabil och magen mår definitivt bra.
--------------------
Skåne zon 1
|