Det är säkert ingen fara med magen om du dricker Ducoral och är allmänt försiktig och använder våtservetter. Det är hög tid att ta kontakt med vaccionationscentral redan nu. Ducoral måste hinna verka.
Se till att växla pengar i tid. Det är inte alltid egyptiska pund finns hemma så de måste beställa. Det var när vi skulle växla pengar som de på Forex upplyste oss om att man inte fick ta med sig mer än 1000 egyptiska pund in i landet (jag är som sagt inte helt säker på summan men nästan). Det var de som rekommenderade oss att ta resten av pengarna i US dollar och det fungerade alldeles utmärkt.
Ja, utflykterna är rätt långa. När vi skulle till pyramiderna har jag för mig att vi fick stiga upp vid tvåtiden på natten och sen kom vi fram till Kairo vid lunchtid. Dagen efter var det samma långa resa tillbaka till Hurghada fast vi slapp stiga upp så tidigt den dagen. Sen hade vi en dag i Hurghada och sen dagen efter så fick vi stiga upp 4-5 på morgonen för nästa utflykt till Luxor - även där ett antal timmars bussfärd. Nästa dag tillbaka igen.
Vi visste att det skulle bli ett tufft schema för en veckas semester men vi ville ändå ha det så eftersom vi tycker om det kulturella och historiska och ville se så mycket sevärdheter som möjligt.
--------------------
Skåne zon 1
|