TACK allihop för himla bra info!! Detta sparar jag till den dag jag får ytan fri och kan börja odla där, dokumenten likaså.
Jag har en del kontaker med frukt- o bärodlare så jag har hört en del om hur man försöker göra skördandet av havtorn mindre arbetsintensivt. På Öland klippte och slog man av bären ett tag, men det var ingen hit. Tyskarna kom på att frystorka grenarna. Jag funderar i mitt stilla sinne om man kan få sådan tillväxt i Sverige att det lönar sig att klipplocka så där.
Men det är odlarnas problem. Själv tänker jag plocka för hand i lugn och ro med solhatt vid mitt solgass vid vattnet. Jag älskar havtorn både som buske och som bär. Silver och orange, och så detta finurliga sätt att få behålla fröna genom att sätta dem långt inpå grenarna mellan långa sylvassa tornar. Man får plocka med flinka, pillriga fingrar och liksom lite kärleksfullt be busken om bär. Det tycker jag också om.
Smaken är GUDOMLIG och nyttiga som tusan lär de vara! Juice/råsaft från havtorn är den absolut bästa som går att åstadkomma.