Hmm, alm kanske inte är det bästa valet med tanke på almsjukan, men annars så hade en paraplyalm nog gjort sig bra på gården. Kom att tänka på Sibiriskt korkträd, Phellodendron amurense, som har lite asklika/valnötslika blad och ska växa i "våningar" säger de lärde. Jag tycker mest att det blir som ett parasoll eller lite vasformigt liksom. Mycket läckert växtsätt. Det är härdigt i zon I-IV och ska bli 9-12 m högt.
Annars är ju en lind aldrig fel:
Tilia tomentosa - silverlind, 10-12m, har gråludna blad och ger ett silvrigt intryck. Doftar av honung vid blomningen. Fint växtsätt, och även fin på vintern.
Tilia cordata 'Rancho' är en ganska småvuxen selektion av skogslind, 12-14m.
Turkisk trädhassel, Corylus colurna har kanske inte världens höstfärg, men en mycket vacker krona. Även den snygg på vintern. Härdig zon I-IV och 15-20 m hög.
Ohh, nu kom jag på - Acer saccharinum 'Laciniatum Wieri' - Flikbladig silverlönn, 14-18 m, zon I-III. Grymt snygg. Urläcker bark - ser ut som elefantben, fast kanske slätare. Fina flikiga blad, silvriga på undersidan - gröna på ovansidan.
Hmm, hur är det med höstfärgen? Någon som vet. Ska hålla bladen väldigt länge om jag inte minns fel. Annars har ju de flesta lönnar fin höstfärg.
Phellodendron amurenseBladBarkHälsningar Lars