CITAT
Det finns inga bra eller dåliga nationaliteter eller religioner, bara bra eller dåliga människor!
Att människor eller nationaliteter, eller för den skull "raser", inte är dåliga kan jag hålla med om. Däremot kan religioner och andra kulturella yttringar vara dåligt ibland, enligt min ringa mening. Till svensk kultur hör tydligen att supa skallen av sig på midsommar samt tycka att mobbning är rätt ok. För annars skulle vi ju inte supa skallen av oss på midsommar, eller ignorera mobbning i skolan till den grad som vi faktiskt gör. Nej, inte alla, men om man generaliserar.
Detta är säkert inget särsvenskt fenomen, men, ändå en del av "vår" kultur som jag tycker är dålig.
Och den (tidigare) svenska "statskyrkan" har ju länge haft en väldigt dålig syn på kvinnor, homosexuella, och en del andra grupper. Detta är exempel på hur en religion kan vara dålig tycker jag.
Dock, religionerna har ju rätt att hävda sina åsikter och sin tro. Även om jag själv tycker att kvinnor bör få vara präster så är det ju rimligt att församlingar som tolkar bibeln som att kvinnor INTE ska få vara präster bör få ha enbart manliga präster. Om de nu vill. Religionsfrihet innebär ju att man får ha vilken religion man vill, förenklat sagt.
På samma sätt tycker jag mig ha rätt att kritisera kulturer, religioner, seder eller traditioner i Sverige eller andra länder, utan att för den skull klassas som rasist. Genom att åtnjuta religionsfrihet måste de religiösa samfunden dessutom vara öppna för kritik, och acceptera att folk har motsatta eller annorlunda uppfattningar.
Församlingar som har dessa gammaldags (anti-kvinnliga, våldsförhärligande, etc) värderingar är dock inget jag tycker att skattepengar eller andra offentliga medel ska användas till.
Annars är såklart skillnader mellan individer större än mellan grupper, oftast.