CITAT (AndreasBlomquist @ 25-05-2005, 23:52)
CITAT
Magnolia skrev:
CITAT
CITAT (AndreasBlomquist @ 25-05-2005, 06:18)
Jag tycker faktiskt inte det minsta synd om dessa herrar som har blivit utvisade. Ingen rök utan eld brukar man säga...
Tror inte heller att Mehdi Gezali är så j*kla oskyldig som han vill ge sken av. Jag tycker personligen att de hade kunnat kastat bort nyckeln till hans cell på Guatanamo Bay.
Ärligt talad så blir jag chockad över att det finns människor som tycker så här.
Det är mycket möjligt att dessa personer är skyldiga till både det ena och det andra, men tills de har fått en rättvis rättegång kan ingen säga något om det! Andreas: om det nu är så självklart att de är skyldiga varför kan de då inte dömas i en domstol? Varför tycker du att det är ok att människor blir torterade och inlåsta för att någon anklagat dem för något?
Jaså? Blev du chockad över det?
Att Mehdi Gezali har blivit torterad finns det inga belägg för. Blanda inte ihop Abu Gharaib och Guatanamo Bay... Jag sa inte att jag inte tyckte det var okej att de blev torterade, de som nu bevisligen blev det. Jag tycker det är förjävligt.
Att människor blir inlåsta för att någon har anklagat dem för något händer ju hela tiden, det är ju så det funkar även i Sverige. Först häktet i väntan på rättegång och sedan frihet eller fängelse. Joy Rahman, behöver jag säga mer? Inte tycker jag det är okej men han satt inlåst i 8 år för att någno anklagat honom för något...
Varför kan de inte dömas i en domstol de som sitter på Guatanamo Bay? Ja, egentligen är det ju så att de sitter där i väntan på att bli formellt åtalade i en krigsrättegång. Att sedan utredningen inför denna rättegången tar sån tid är ju synd, men jag anser att samtliga dem som sitter där hör hemma där.
Varför åker man till Afghanistan efter krigets utbrott och återfinns i bergen tillsammans med en massa Al-Quaida medlemmar om man själv inte har sympatier med dem? Det är väl knappast så att Mehdi åkte fel???
Det är sant att det inte finns bevis för att tortyr förekommit på Guantanamo Bay - jag syftade egentligen på Egypten, så jag ber om ursäkt om jag var otydlig. Dock kan det påpekas att det förekommit anklagelser om tortyr, som ännu inte är utredda. Men som sagt, ingen är skyldig tills det bevisats så i en domstol.
Fångarna på Gunatanamo Bay är inte anklagade för något brott. De väntar inte på en (internationellt erkänd) krigsrättegång. USA kallar dem "illegala kombatanter", vilket inte finns som ett juridiskt begrepp (möjligtvis i USA nu, det vet jag inte, men de greps inte för brott i USA så det är irrelevant). Det ligger ganska nära till hands att tro att USA väljer att inte kalla dem för krigsförbrytare eftersom de då måste följa internationella krigsrättsregler. Så här skriver svenska Amnesty:
President Bushs vägran att tillämpa Genèvekonventionen på dem som togs till fånga under den internationella väpnade konflikten i Afghanistan och överfördes till USA-basen vid Guantánamo Bay i Kuba, ifrågasattes av ett domstolsbeslut i november. Beslutet fick till resultat att militärrättegångarna i Guantánamo ställdes in men regeringen överklagade omedelbart. USA-administrationens behandling av fångar under "kriget mot terrorismen" ifrågasattes allvarligt av expertorganisationer som Internationella rödakorskommittén och även landets högsta juridiska instans. Sex månader efter att högsta domstolens beslutat att Guantánamofångarna skulle ställas inför federala domstolar hade ännu ingen ställts inför någon domstol. Fångar som ansågs sitta inne med viktiga uppgifter hölls kvar i hemlig fångenskap på okända platser. I några fall kunde de betraktas som "försvunna".
Om du vill komma närmare den ursprungliga källan så säger Amnesty International:
The USA has applied none of the above-mentioned provisions of international humanitarian law and international human rights law in determining the status of the Guantánamo detainees:
Ø it has not treated those captured during the international armed conflict in Afghanistan initially as prisoners of war, pending determination of their status by a court;
Ø it has not convened a court to determine whether or not persons captured during the international armed conflict in Afghanistan are entitled to prisoner of war status;
Ø it has not reviewed promptly the detention of those captured during the subsequent non-international armed conflict in Afghanistan;
Ø it has not brought the detention of civilians promptly under judicial review, tried or released them;
Ø it did not, at the close of international hostilites, release the detainees captured during hostilities, with the exception of those against whom criminal procedures had been initiated – in fact, the USA initiated no such procedures.
Vad det gäller Joy Rahman så är det ett lika upprörande fall, men bara för att ett justitiemord skett så ska vi väl inte behöva acceptera fler?!?