CITAT (morellen @ 26-05-2005, 10:26)
Visst är det kul att plantera alla fröer man får tag i? Fast sambon verkar tycka att det är på gränsen till tvångströja snart *S*
just nu har jag fått upp frön från pithaya, papaya, citron, grapefrukt och granatäpple.
Sedan har jag ett gäng tjuriga krukor med frön (som vägrar gro) av bland annat tebuske, kaffe, rambutan och lagerträd.
Har även fått tag i en liten planta av kardemumma.
Ni som fått tag i kakao - HUR sjutton lyckades ni? Det är något jag gärna skulle vilja odla. bergamott, kanel och äkta fikon skulle också vara roligt att få tag i.
När det gäller kakao så har jag köpt den ifrån Tyskland. De har mycket mer plantor där och väldigt billigt. Jag har även fått tag i en frukt i Sverige men de fröna var tyvärr redan grodda i frukten så alla var redan döda. Men det skulle vara kul att få tag i en mogen frukt och sätta själv.
Kanel har jag också köpt från Tyskland.
Bergamott har jag en planta som jag kan avvara vid intresse dock inte så stor endast 10 cm hög. Men den doftar ljuvligt.
Jag vet inte vad du menar med äkta fikon men om det är den som växer vid medelhavet så är den inget rolig eftersom det inte blir några frukter på den eftersom de behöver den speciella stekeln för befruktning. Fikon som finns i Sverige är självfertila och blir ofta frukt på och lätt att få tag på i olika affärer speciellt denna tid på året.