Hej!
Håller på att anlägga en gammeldags trädgård på en f.d. betesvall för kor.
På tomten ligger ett nybyggt hus i sekelskiftesstil. Solrosgult hus med vita knuta, rejäl härlig glasveranda (vit), 3 fullvuxna ekar och till dags dato inte så mycket annan växlighet än nyanlagd gräsmatta, vitsippor (av naturen planterade), brännässlor, plister, midsommarblomster samt på framsidan några nyplanterade rosor, tovsippor, buxbom, hostor samt ex antal kryddväxter nedgrävda i singel.
Nu till min fråga: på baksida av trädgården finns en uteplats i anslutning till glasverandan.
Vi berg i dagen som en inramning av uteplatsen och "ovanpå" denna är det nysådd gräsmatta. Det finns dock berg i dagen på 2 andra platser inte långt ifrån den största bergsknallen (den som ramar in uteplatsen) och jag tänkte sammanbinda dessa 3 till ett stenpartiområde. Jag har börjat lite smått med Jättedaggkåpa, Nejlikrot och Lammöron. Men jag behöver fler förslag!
Djupet på jorden varierar mellan 5 och 45 cm.
Jag tycker om vackra, gammeldags växter som gärna får dra till sig fjärilar, bin, humlor och fåglar. Eftersom stenpartiet är beläget i anslutning till uteplatsen får det gärna dofta också.
Zon 3-4. Väderstreck: väst-sydväst.
Väntar ivrigt på förslag!