Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Stenparti i gräsmatta, förslag på växter
          Sagosessa
          Inlägg 26-05-2005, 10:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 338
          Medlem nr: 4 563

Hej!

Håller på att anlägga en gammeldags trädgård på en f.d. betesvall för kor.
          På tomten ligger ett nybyggt hus i sekelskiftesstil. Solrosgult hus med vita knuta, rejäl härlig glasveranda (vit), 3 fullvuxna ekar och till dags dato inte så mycket annan växlighet än nyanlagd gräsmatta, vitsippor (av naturen planterade), brännässlor, plister, midsommarblomster samt på framsidan några nyplanterade rosor, tovsippor, buxbom, hostor samt ex antal kryddväxter nedgrävda i singel.

Nu till min fråga: på baksida av trädgården finns en uteplats i anslutning till glasverandan.
          Vi berg i dagen som en inramning av uteplatsen och "ovanpå" denna är det nysådd gräsmatta. Det finns dock berg i dagen på 2 andra platser inte långt ifrån den största bergsknallen (den som ramar in uteplatsen) och jag tänkte sammanbinda dessa 3 till ett stenpartiområde. Jag har börjat lite smått med Jättedaggkåpa, Nejlikrot och Lammöron. Men jag behöver fler förslag! smile.gif

Djupet på jorden varierar mellan 5 och 45 cm.
          Jag tycker om vackra, gammeldags växter som gärna får dra till sig fjärilar, bin, humlor och fåglar. Eftersom stenpartiet är beläget i anslutning till uteplatsen får det gärna dofta också.

Zon 3-4. Väderstreck: väst-sydväst.

Väntar ivrigt på förslag!
          wub.gif

--------------------
          MvH Jessica, zon 3-4 Småland

Länge leve doften, färgen och odlingsbarheten!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          stina
          Inlägg 26-05-2005, 12:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Jag är helt såld på backtimjan. Har sått stora öar här och där och dom verkar växa i precis vad som helst nästan. Doftar underbart och växer fort.

/Stina

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 12:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon