Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vitlök
          evvy
          Inlägg 26-05-2005, 20:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 80
          Medlem nr: 609

Hej!
          vitlöken som jag satte i höstas har väldigt hög blast. Skall inte skördas förrän i höst; hur hög blir blasten? Den ser inte så kul ut; lite gul i topparna. Nån´ som har erfarenhet?

Hälsningar Evvy

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Susanna
          Inlägg 27-05-2005, 20:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem nr: 1 399

CITAT (evvy @ 26-05-2005, 21:52)
          Hej!
          vitlöken som jag satte i höstas har väldigt hög blast. Skall inte skördas förrän i höst;

Hälsningar Evvy

Hej!

Tänk på att inte skörda för sent. Som Rossi sa bör du skörda i slutet på juli eller senast i början på augusti. Om man väntar för länge spricker skalet runt löken och då försämras hållbarheten. Ska man äta den direkt gör det naturligtvis ingenting. Jag brukar fuskskörda lite från mitten på juli för att hitta rätt skördeperiod för lökarna.

När du tagit upp lökarna gör du rent dem från jord och hänger dem på tork i 10-14 dagar, luftigt och torrt. Tidigare har jag torkat mina ute men förra sommaren var så blöt så då hängde jag dem på vinden. Efter cirka två veckor är de klara för vinterförvaring. De ska förvaras i rumstemperatur. Jag har hela min skörd (70-80 st) liggande framme i en stor bytta i köket hela vintern. Och de mår utmärkt! Olika sorter har olika lång hållbarhet men jag äter fortfarande av mina från förra sommaren.

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 11:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon