CITAT (morellen @ 28-05-2005, 09:55)
CITAT (Mia S @ 26-05-2005, 12:33)
När det gäller kakao så har jag köpt den ifrån Tyskland. De har mycket mer plantor där och väldigt billigt. Jag har även fått tag i en frukt i Sverige men de fröna var tyvärr redan grodda i frukten så alla var redan döda. Men det skulle vara kul att få tag i en mogen frukt och sätta själv.
Kanel har jag också köpt från Tyskland.
Bergamott har jag en planta som jag kan avvara vid intresse dock inte så stor endast 10 cm hög. Men den doftar ljuvligt.
Dum fråga kanske men hur har du köpt den från tyskland? mailorder? Vore tacksam för lite tips var man kan leta. finns det några bra ställen man skall ha koll på? Eller är det en tysklandsresa som gäller?
Mia S; Bergamott hade varit väldigt intressant - försökte skicka ett meddelande privat till dig men vet inte om jag lyckades...
Jag köper från Ebay i Tyskland. Det är ungefär som Tradera som finns här i Sverige men mycket större. Däremot måste man kunna lite tyska för att klara det. Jag handlar dessutom en del när jag åker till både Tyskland och Italien. Det finns en Bernard Voss i närheten av Hamburg som har mycket och bra plantor. Han har även skrivit en bra bok om citrus på tyska förstås.
I Italien så kostar träden erhört mycket mindre än vad man kan föreställa sig. De är dessutom ganska stora ca 60-80 cm höga och bär frukt redan.
Jag har inte fått ditt mail om Bergamott. Jag har en planta tror jag som jag hade tänkt sälja eftersom jag ska flytta snart. Den är ca 35 cm hög. Maila om du är intresserad.
mia.landstrom@telia.com