CITAT (Ullet @ 30-05-2005, 11:40)
Jag tror inte man kan älska alla, men att ha en människokärlek, grundläggande, det tror jag man kan ha. Att på det sättet respektera o akta andra individer, se deras bakgrund o visa stor förlåtelse i det som andra människor fallerar i, det tror jag är fullt möjligt. Att känna agg, avsky, hat o förakt, tror jag är mänskligt. Vi reagerar olika i olika situationer beroende på vilken bakgrund vi har, vad vi nyss varit utsatta för o hur vi mår öht. Vem kan inte känna igen sig i att vissa dar står man lättare ut med o kan föredra den där sura tanten på affären än dagar när man är trött, förkyld, vinterkallt o chefen bråkat o ungarna skulle man ha sålt på den där marknaden i Tunisien när man ändå var där?
Sedan, älska, vad är det? Vilka typer av kärlek finns det? Finns det flera? Har man olika typer av "kärlek" till olika människor beroende på vad dom betyder för en? För är kärleken till ett barn samma typ av kärlek som man känner till sin äkta el för all del, oäkta hälft?
Håller med dig Ullet.
Varför?
Idag har jag en oerhört svart dag. Man har ibland förväntningar , på livet i stort eller på människor, och så blir man så besviken. När mitt liv är i jämvikt har jag mycket lättare att tolerera andra. Ja, jag skriver tolerera för vad är att älska ?
Tar även till mig mycket av vad flera av er andra skriver t ex amaira och underbara,underbara Solis. Vad du har kommit långt med ditt accepterande av dig själv och andra. Kanske jag inte skulle störa mig så mycket på , vad jag tycker, andras elakhet , hyckleri , inskränkthet m m om jag kunde " se mig själv " utifrån.
Ibalnd tycker man att man är hur tydlig som helst med vad man menar med vad man säger eller skriver. Och så får man ett " slag i ansiktet" tillbaka. Då blir det gärna lite sandlåda över det hela från båda håll.
Men ändå så skrämmer mig många människors inställning till livet och andra människor. Då ÄR det svårt att vara tolerant ( älska?).
Nej, jag kan inte älska ALLA människor! Jag kan möjligtvis tolerera en del ( om jag har en bra dag) men jag kan ALDRIG ens tolerera de "mäktigas" övergrepp på den lilla människan. SÅ är det bara!