CITAT (Alexandra @ 10-04-2003, 15:27)
Jag hade faktiskt ingen aning om att det var kortare livslängd på de nya stammarna! Man vill ju gärna plantera sina träd för evigheten

och en livslängd på 30-40 år är alldeles för lite.....Var får man tag på "riktiga" träd som lever länge (frukträd alltså)?
Hur länge äppelträd satta på A2 kan leva vet vi inte, de började säljas på 1960-talet. I äldre handlingar lovar odlarna ca 40 år, nu finns det folk som tror att den kan leva och bli kanske upp till 100 år. Jag tillhör dem som inte tror att de i snitt kommer att leva så länge, tycker mig se ålderstecken redan på 30-åringarna.
Eniga är nog alla om att de äppelträd vi köper idag (satta på A2) har betydligt kortare livslängd än fröstammarna som kan leva i flera hundra år och som är de grova, härliga äppelträd vi ser i trdägårdarna idag.
Äppelträd satta på fröstam (oavsett fruktsort alltså, detta gäller roten) beställer man av sin handlare. Kan denne inte få fram dem beställer man av Julita, Nordiska genbanken, Alnarps genbank eller närmaste ställe där det finns en genbank.
Alternativet är att man på hösten stoppar ned kärnor i kruka eller i jorden på något undanskymt ställe i trädgården. Nästa år omplanterar man de skott som kommit upp på ett ställe med bra jord och ljus. Året därpå kan man ta ett årsskott (yttre kvist) av en äppelsort som man gillar och ympa på det lilla träd man tagit fram.
Då får man ett äppelträd satt på fröstam med den fruktsort man vill ha - som kan leva i flera hundra år.