CITAT (Sulawesii @ 30-05-2005, 11:37)
Är det verkligen så vanligt att man har fiender?
Fiende och hat är så starka ord. Hatar vi verkligen och är de fiender, de som vi inte gillar?
Hade jag haft nån fiende, vilket jag inte har, så skulle jag gärna bjussa på en glass, får annars hade ju inte jag fått nån heller.
Ungefär så känner jag också - kan inte påminna mig att jag nånsin HATAT någon. Javissst, jag tycker otroligt illa om vissa personer oftast falska och oärliga människor. Men jag trivs alldeles för bra med tillvaron så som jag byggt upp den, för att vilja använda min energi till att hata någon, det måste ju ta lika mycket som det gör att älska någon, fast negativ energi. Nää, sådana människor får klara sig helt utan mig.
Men är det inte så med alla människor man lär känna, dom har sidor jag tycker om och sidor jag inte tycker om. Dom som blir kvar som ens vänner är dom som har fler sidor man gillar än sidor man inte gillar. Man bortser/tolererar dom sidor man inte gillar eftersom man tycker att dom goda sidorna är övervägande.
Dom med fler sidor man inte gillar, dom glider man ifrån. Tror inte någon kan säga att dom känner en människa som har enbart positiva sidor, eller??
Fiender då, vad är det? Har jag mig veterligt aldrig haft några.
Glassen kan jag också bjussa på, jag vill ändå bara ha en.
Anki