Ja, kan man älska alla människor??
Min syn på saken är följande:
När man vet att alla människor i grunden är lika, så kan man älska alla. MEN! Var och en av oss är samtidigt en personlighet, en individ, med olika bakgrunder, olika värderingar, olika prioriteringar och olika tröskel beträffande värderingar, etc.
Problemet infinner sig när man upptäcker drag hos sig själv eller hos någon annan som är allt annat än älskvärda,...men var så säker någonstans inom dig kan de dragen också finnas...bara att många av oss har - vad skall man säga - uppfostrats eller uppfostrat sig själv, blivit mycket medvetna eller supit i sig med modersmjölken det som är välgörande och gott för människan, skolats i positiv bemärkelse i livets skola och fått erfara vad gott och ont vill säga, osv. - så att vi väljer och vill välja det som är "gott".Vi vet skillnaden och vill inte ha det som inte är gott. Och de människor som inte har lärt sig allt detta eller för vilka livet gått snett i en eller annan bemärkelse, ja, dem har vi svårt att älska. Kanske borde vi? Jag vet inte, Men en sak vet jag. Vi behöver INTE och vi skall INTE ACCEPTERA deras onda gärningar.
Kramar från EKo