Jag har det värsta ogräset jag lovar. Vi flyttade till ett hus förra året där ingen hade krattat på säkert 5-6 år så jag fick börja med att kratta hela gården med en "handkratta"-ni vet en sån man har i rabatten som ser ut som en klo. Hur som helst hittade jag en liten söt "buske" under allt gräs. Den fick stå kvar och jag byggde min rabatt ca 1 m därifrån. Under sommaren hade den lilla söta busken förvndlats till en JÄTTEBUSKE på 1,5 meter och jag fick flytta efter alla blommorna eftersom den dessutom blev ca 3 meter bred, "bladen" blev säker 1,5 meter och dessutom växte det upp en jättelik stam i mitten på ca 2,5 meter som satte blommor.
Jag försökte gräva upp de anisluktande rötterna som var enormt djuptgående och döda hela busken. Problemet är bara att jag tydligen planterat JÄTTEBUSKAR i hela min rabatt+gräsmattan.
Jag tror att det kan vara en Strätta för den har ihålig blomstängel och förra sommaren såg jag en enorm fjäril som jag sen fick veta var Sveriges största dagfjäril och Strättan är tydligen uppväxtplats för dessa fjärilar som är enormt vackra faktiskt.
http://www.myra.nu/makaonfjaril.html