CITAT (fruberglund @ 31-05-2005, 08:10)
CITAT (Susanna @ 30-05-2005, 21:11)
Ja, visst är historia intressant. Alla lämningar har något att säga oss om vår bakgrund och våra rötter. Att gräva är också jättekul, att hitta fragment av vaser, mynt, ben, etc etc etc. Jag tror det finns en del kurser som man kan läsa på distans. Kolla Uppsala och Göteborgs universitet. Och grattis till det väntande barnet förresten!
Tack!
Jo men det finns ju knappast jobb som arkelog här...eller? Vill inte flytta på mig nu heller med bebis på väg och man med fast jobb och vårt underbara hus.
Dessutom har jag full arkeologutvinning i trädgården...om vi säger såhär, de förra ägarna som anlade tomten var inte så knussliga med vad de grävde ner. Hittar allt möjligt när man gör rabatter och gräver gropar till buskar...t.ex. järnplattor, glasbitar osv.
Tråkigt nog inget antikt
Som klassisk arkeolog har jag gjort det ganska svårt för mig, finns i princip inga tjänster i Sverige om man inte arbetar på universitetet. Vill man ha en möjlighet att försörja sig på det måste man flytta till Medelhavsområdet. Men jag har löst det med att arbeta med rehabiliteringsfrågor och utnyttjar semester och tider med få uppdrag till att resa neråt Grekland för att gräva.
Visst är det kul att hitta föremål i trädgården! Jag har grävt upp en hel del keramik. Man får dock hoppas att man inte hittar något som triggar igång en riktigt utgrävning!