Om du inte lyckas med frösådden, men vill ha många lagerplantor (snyggt med en hel rad lagerträd, eller hur!) så kan du köpa en kruka med många skott i handeln. De brukar finnas så här års i handelsträdgårdar (vet att Weibulls t ex har dem) och består till skillnad från de litet större plantorna av en hel mängd små, (icke toppade) frösådda lagerplantor. Köpte själv en sådan kruka för ett par veckor sedan och delade upp de små plantorna en och en i egna krukor, jag fick ca 15 st och varenda en har tagit sig! Nu tänker jag stamma upp de flesta av dem så jag får små träd med kronor. Det blir vackert kan jag lova - jag har ett sådant träd sedan tidigare.Så nog kan lager frösås alltid, men jag vet inte vilka betingelser dessa har haft för att ha tagit sig så bra. OBS! att man ser att de är frösådda för på en del finns fröskalet kvar! De större plantorna som brukar finnas till salu året runt består oftaste av en enda planta och oftast är de beskurna så att de blir buskiga från början - inget bra material att göra träd av.
|