Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mördarsniglar, Finns det i Västerås?
          Kajsa
          Inlägg 14-11-2002, 18:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Bästa vänner!
          Alla skriverier om mördarsniglar skrämmer vettet ur en, allt jobb jag lagt ner i 20 år på min älskade trädgård skulle spoileras, finns sniglarna i vårt område runt mälaren?
          Skriv och berätta om ni bor i detta område!
          Känner ingen som fått in dom i sin trädgård rolleyes.gif
          Vi har ändå många kalla nätter, i veckan -14
          är det västkusten som har svåraste problemen? Har läst att dom finns långt upp i landet, men dör inte sniglarna av sträng kyla?
          Tacksam för lite svar!
          Kajsa wub.gif

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          eneskar
          Inlägg 15-11-2002, 23:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 128

Hej alla drabbade av mördarsniglar!
          Jag bor i Skanör o där har vi haft dom 5-6 år. Skickade några ex till experterna i Göteborg o fick bekräftat att det var sådana jag hade. I början var det hemskt jobbigt. Då var jag ute varje kväll o halshögg 20-30 st. Sen fann jag ett gift i USA, som jag importerade o det verkar effektivt. Dom dör på några minuter när dom äter det. Blir bara en torr klump kvar för allt slemmet fälls ut. Tyvärr älskar både dom o jag dahlior. Men innan jag planterar ut de som jag drivit i växthuser, strör jag ut snigelgift där dahliorna ska planteras, så de försvinner därifrån. Sen får man hålla koll där hela tiden o strö ut nytt gift lite då o då. Jag sprider ut gift i alla rabatter. Men dagliljorna får vara i fred. Jag har förmånen av att bo i Florida under vinterhalvåret så jag kan ta med mig snigelgift hem varje år o låter även alla gäster ta hem till mig. Giftet är jättebilligt här, ca 30 kr för ett kilo. Bra att veta att man även kan hitta det i Danmark, som ju ligger nära o bra till för mig.

Vi får leva med odjuren antar jag. Någon skrev att grodorna äter snigelägg o ungar? Är det sant? I så fall ska jag satsa på enbart grodor när hägrarna ätit upp mina guldfiskar. Fär jag hade massor med grodägg i min damm. Men när dom blev till yngel o frigjort sig från gelémassan försvann dom alla. Förmodligen uppätna av fiskarna?
          Barbro

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 15:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon