Medlem
Antal inlägg: 25
Medlem nr: 1 086
[FONT=Courier] Hej! Undrar bara, hur djupt/brett måste det vara för att en/flera guldfisk ska trivas? Det är ju många som har små glaskupor till sina fiskar inomhus. Jag vill ha det i min lilla damm ute...
Medlem
Antal inlägg: 322
Medlem nr: 55
Hej
Jag har en damm på ca 330 liter, det största djupet där är 50 cm. Förra sommaren hade jag tre guldfiskar och en koi där och det gick bra. För att det ska fungera krävs förstås att man har bra syresättning och vattenrening. T.ex. genom att sätta vattnet i rörelse med en pump som leder vattnet i ett vattenfall eller i en fontän. Om man köper en detalj som delar slangen i två slangar så kan man "slå två flugor i en smäll" genom att leda den andra slangen via ett filter. Om du dock bara vill ha en slang så kan man ytterligare förenkla det hela genom att först leda den genom filtret och sedan ner i dammen igen som ett vattenfall.
Om dammen är så liten så att du inte vill ha någon vattenpump så är det ett alternativ att köpa en luftpump bara, de är små och behändiga. Då kan du ju förstås inte utnyttja fördelarna med ett filter, det innebär att du blir tvungen att städa dammen ganska ofta.
Om du inte har ett stort djup på dammen så blir du tvungen att ta in fiskarna på vintrarna som jag. jag har ett akvarium inomhus som är på 350 liter där de övervintrar.
Kom ihåg att fiskarna behöver något inslag av växter i dammen för att må bra.