Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> När startade kristendomen?, eller troendet överhuvudtaget
          *solis*
          Inlägg 03-06-2005, 15:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 749
          Medlem nr: 5 033

Hur kommer det sig att Bibeln sägs att innehålla ord av Gud?Och när startade kristendomen?
          Vad fanns det före kristendomen?
          Varför skulle vägen till Gud kunna ske endast genom Jesus Kristus?

I mitt eget hjärta känns inte det som rätt i alla fall inte för mig och jag får nästan ont i magen då de troende säger att det är så och att alla andra är under den ondes påverkan sad.gif

Jag blir så ledsen då och vet varken ut eller in men samtidigt känner jag att Gud finns och att jag är älskad precis som jag är här och nu och har alltid varit det.

Jag kommer nog aldrig ifrån mina funderingar runt och om tron wink.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          *solis*
          Inlägg 03-06-2005, 16:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 749
          Medlem nr: 5 033

CITAT (SaraS @ 03-06-2005, 17:00)
          Nu du, Solis, är du på de mest existensiella frågorna! Här kommer några svar (med risk för att en vara kättare för flera religösa):
          Gud talar ju till människan, därför anses det vara Guds ord och ibland vilja som står i Bibeln. Men med tanke på de mängder av emotsägelser som finns i Bibeln så kan man ju ta det med en nypa salt ibland... Anser jag.

Kristendomen och Islam har båda sina rötter i judendomen. Det är tre rätt lika religioner med samma grund och i stort sett samma gud. Väldigt mycket av våra tankar och tro är gemensamnt. Sedan finns det ju Hinduismen, kankse världens äldsta religion, och Buddismen, som är yngre. Judendomen finns det spår av för så länge sedan som 3000 år fkr.

Vägen till Gud går inte endast genom Jesus. På den punkten är Jesus själv väldigt tydlig. Vägen till Gud går genom ditt hjärta. Persoligen tycker jag att religionen oftast står som ett "tak" mellan människan och Gud, och bestämmer hur vår relation ska vara. Det tror jag inte är Guds vilja med vår relation till honom.

Gud skapade inte religionen, och bad oss inte att bli religösa. Det gjorde människan.

Jag har svårt att se vem som kan säga att det är kristendomen är den enda rätta och att all annan tro skulle vara jävulen. Jesus säger själv att man inte ska bygga kyrkor till Gud och att alla har rätt till sin tro, men han vill gärna visa vägen. Jesus är den första att ta alla till sin famn, även de med annan tro.

Jag är fullt och fast övertygad om att Gud älskar alla. Guds kärlek är VILLKORSLÖS och ALLA människor är hans barn. Behovet att segregera och tro "rätt" och "fel" är människans, för hennes behov att styra andra och känna samhörighet.

Lita på DIN tro, Solis, för bara Gud och du vet vad den innebär och betyder.

/Sara- lika djupt troende som djupt och övertygat oreligiös prästdotter

ÅÅÅÅÅÅÅÅ wub.gif wub.gif wub.gif Nu rinner det tårar ur mina ögon wub.gif
          Tack SaraS wub.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 02:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon