När ska ICKE rökare lära sig att INTE lägga papper m.m. i askkopparna? Då skulle det få plats med mera fimpar, man vågar ju inte lägga dem där p.g.a. brandrisk t.ex.
Som ni förstår är jag rökare och håller då givet vis med de som tycker att vi hoppas på av olika anledningar. Men jag håller även med de som tycker att det fimpas för mycket på gator m.m. Personligen har jag alltid en liten fickaskkopp med som jag lägger mina fimpar om det inte finns någon askkopp i närheten. Jag brukar även påpeka för andra rökare att använda rökrutor där det finns t.ex. utanför lasarett m.m. om de inte står där.
Utanför affärer tycker jag ansvaret är lite affärens. Varför kan t.ex. KF i allafall där jag bor inte sätta upp en askkopp de som vill vara miljövänliga. Har påtalat detta flera ggr så att man slapp se fimpar över allt utanför ingången, men icke sa nicke har det kommit upp någon asskopp, likadant är det utanför Lidl. Men ICA har.
Böter för att slänga fimpar? Ja då ska alla få böta även de som slänger papper, flaskor och vad det kan vara uti naturen. Alla gamla bilvrak som står i våra skogar, alla som inte tar upp hundlorten efter sig, jag det finns nog mycket som kan räknas in i detta om man vill. Vi betalar ju rätt mycket skatt vi rökare så det borde räcka till städning av våra fimpar också.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|