CITAT (Posse @ 05-06-2005, 12:50)
CITAT (Reserv @ 05-06-2005, 12:42)
CITAT (Posse @ 05-06-2005, 12:36)
CITAT (Felix matte @ 04-06-2005, 23:26)
Jamen du kan väl ändå inte på fullaste allvar mena detta
Hur mycket ska då de som spottar ut tuggummit eller kastar förbrukad snusdosa eller godispapper betala?
Jovisst bör det vara böter även på annan medveten nedskräpning... men fimparna är också giftiga - hur är det nu... jag har för mig att en fimp innehåller tillräckligt med gift för att döda en barn.
Därtill slängs de nog rätt ofta så att de även utgör brandfara.
Det är fortfarande inte skäl nog att avgiftsbelägga oss som inte slänger fimparna kors och tvärs. Ni ickerökare är bara ute efter att vi ska få så höga avgifter som möjligt, oavsett orsaker. Finns det ingen orsak så skapar ni nån.

CITAT
Sjukvård och minskad produktion på grund av rökning kostar det svenska samhället minst 26 miljarder kronor varje år. /---/
Beräkningarna bygger dels på det produktionsbortfall som orsakas av rökning genom sjukskrivningar, förtidspensioneringar och förtida dödsfall och dels på kostnaderna för sjukvård av de människor som drabbats av rökrelaterade sjukdomar. Studien är begränsad till åldersgruppen 35-84 år.
Citerat från artikeln
Rökning kostar samhället minst 26 miljarder per år Den artikeln kallar jag vinklad. Tror inte ett ögonblick på såna siffror, varken jag eller nån i min omgivning har hitintills haft några besvär av rökningen, således har vi inte heller belastat sjukvården. Dom flesta i min umgängeskrets är rökare och har för avsikt att fortsätta vara det. Angående rökfritt på krogarna, nu håller man sig hemma istället, det stinker svett och brakskitar överallt på krogarna och även dom som är ickerökare tycker att det var bättre innan, då behövde dom bara vädra kläderna efteråt.