När dom står i växthuset tror jag inte att de står för kallt. Vi har en extremt skyddad tomt vi zon II, tror jag. Men de börjar redan få lila undersidor på plantorna som jag dragit upp från frön. Dom är omskolade i rena krukor med ny krukjord. Dom står i ett fönster med tillskottsljus 12 timmar/dag. Tomatsorterna är både stora, små, röda, gula, svarta, oev. Första säsongen kommer jag inte ihåg hur plantorna mådde, men säsong 2 och 3 har varit som jag beskrivit. Säsong 2 och 3 hade jag inte bytt jord. Jag använder automatisk bevattning med fuktavkännare, fönster med automatisk öppnare, tjock kanalplast, inte glas. Jag brukar toppa plantorna här de når taket. Jag brukar också minska ner den gröna bladmassan. Tjuvar de som skall tjuvas. Brukar lägga ut kogödsel när jag platerar och ett par gånger under säsongen. Är inte säker på vilken tempratur det brukar vara när jag planterar ut tomaterna. Men i år har jag skaffat en rejäl fläkt och växthusbelysning. Detta året SKALL mina tomater växa som ogräs (hoppas jag). Några ideér på vad som kan förbättras?
Mvh
Julle
|