CITAT (marwinmylove @ 13-04-2003, 21:16)
Hej!
Jag vet inte om du har fått svar?! Men jag skulle vilja att du preciserade hur djuret ser ut, bilden är för dålig!
Har den vingar? Det ser ut som det på kortet. Vad gör den för skador på växten?
Blir det gropar, gångar = ränder, blir bladet torrt, genomskinligt eller brunt. Ser det ut som att den har ätit på bladet så att det har blivit mindre ,med ojämna kanter etc.
Har du sett några kolonier där dom lägger ägg? Var då i såfall? Vilka växter är det som har haft dom? Jag är trädgårdsingenjör och tror att jag skulle kunna hjälpa dig om jag får så precisa svar som möjligt!

Äntligen ett svar.
Ja, jag lyckas inte ta en bättre bild. Det är redan 6 gångers förstoring. Jag tycks ha förlagt mitt förstoringsglas ikväll. Men jag såg definitivt inga vingar sist. Bara väldigt tunna/genomskinliga ben. De verkar bita sig fast på en och samma punkt. Duschar jag bladen med en kraftig vattenstråle lyckas jag spola bort några kryp, men inte alla. Det blir små gropar där de har suttit. På bilden ser man två sådana gropar, snett nedanför mitten. Det är den enda skada jag sett inom några veckor.
Förra gången jag drabbades förvarade jag en av dem i en burk, där jag sedan noterade att den verkade yngla av sig på bladet i form av en enda ännu mindre svart prick under loppet av några dagar. På växten ser jag inga kolonier, eller ens någon rörelse. De sitter bara utspridda på bladen och till viss del på stjälkarna.
Denna gång är det två Cissus Rotundifolia som drabbats. Förra gången var det nån slags ormbunke med tunna blad.