Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fel på mitt biggarå-träd, bladen svartnar och " viker" ihop sig
          mamamaggan
          Inlägg 20-05-2005, 17:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Har ett biggarå-träd, Stella. Satte det förra året. Det var helt OK då. Nu när bladen slagit ut lite grann så ser det väldigt "ledset" och hängigt ut. När jag tittade närmare på det så är en del av bladen lite svarta i kanten och liksom hopvikta. Detta är mitt tredje Stella, även de två tidigare har "vissnat " och dött.

Vad tror ni det kan vara för fel? När vi köpte det senaste så frågade vi på plantskolan och där trodde man att det var för fuktigt. När vi satte det ,"dränerade" min man enligt plantskolans anvisningar så vi tror inte det är det som är felet.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 08-06-2005, 22:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Körsbärsträd är jämfört med andra fruktträd snabba på att ge frukt, men ett träd som bara stått i backen ett par år och som dessutom fått delar av lövverket uppätet av bladlöss måste få satsa på annat än förökning en tid (=frukt med kärnor, dvs frö). Att det blommade och bar frukt när det kom från handeln beror på att man driver träd hårt för att de ska blomma tidigt.

Tiden innan blom för ditt träd kan bli kort, och om trädet har goda växtbetingelser i övrigt så kan det satsa på frukt nästa år. Bra betingelser är gräsfritt under kronan och bevattning. I andra hand att växtbädden förstoras om den var liten (smal) när man grävde, och i tredje hand om jorden är mager att man lägger kogödsel i rotområdet innan midsommar.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 03:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon