Här är jorden just helt dränkt till en lervälling för att det lilla nyplanterade trädet ska få ordentlig kontakt med jorden.
Den är också utblandad med grov, omultnad kompost och humus med löv, halm mm för att den ska hållas levande de par år som det lilla trädet ska starta här. Att det är småsten i jorden har jag aldrig märkt gör skada på någon växt. Jag har skippat silning helt.
Det är helt riktigt stor storleksskillnad på grundstam och ymp här. Kommer att ta flera år innan det läkt samman, och det är inte självklart att grunstammen kommer att läka ihop väl. Grundstammen är svagväxande, därför tror jag det kommer att gå bra. Ympen kommer att hjälpa till med läkprocessen och växa till sig snabbare. Det ser redan nu efter första säsongen mycket jämnare ut. Adventivknoppar (sovande läkkroppar) på stammen har vuxit ut under sommaren för att hjälpa stammens läkning.
Kronträd som sätts på svagväxande grundstam kan se ut som på bilden. Just mitt lilla nyskapade träd kommer dock att bli en spaljé.
Mer om grundstammar här
http://www.odlingstips.com/grundstam.html.

Cilla