Har precis läst ut "Miss Beatrice" av Dorothy Eden. En bra underhållningsbok tycker jag. Har läst den förut för länge sedan, för jag har den i bokhyllan.
Den näst sista boken jag läste heter "Livläkarens besök". en historisk roman av Per-Olof Enqvist (1999). Hu, vilken lysande gripande bok!! Otäck så det går kalla kårar utefter ryggraden, och ändå så varm och kärleksfull.
Ur en recention på nätet:
CITAT
När Christian den sjunde ärvde tronen av sin far var Danmark en föråldrad feodal stat som befann sig i en djup kris. Det var också ett land där kungen officiellt var enväldig, men där det under en längre period i själva verket varit ämbetsmannakåren som styrt.
För att de skulle kunna fortsätta med det även efter kung Frederiks död var det nödvändigt att försätta tronföljaren Christian i så dålig psykisk kondition att det blev omöjligt för honom att regera.
Enquist skildrar den från början intelligente pojkens "uppfostran" på ett sätt som sänder kalla kårar utefter ryggraden.
Sakta växer bilden fram av ett förvirrat barn som skrämts in i sinnessjukdom och total underkastelse. Han torteras på det mest raffinerade sätt tills han sjunker ner i en värld full av vanföreställningar och raseriutbrott.
För att ta hand om kungen anställs en livläkare vid namn Johann Friedrich Struensee. Struensee vinner till hovmännens förargelse Christians förtroende, och det dröjer inte länge innan det är han som sköter det praktiska maktutövandet.
I rasande takt börjar Struensee reformera Danmark i enlighet med upplysningens idéer. Detta tillsammans med det faktum att han inleder en kärlekshistoria med drottning Caroline Mathilde, får snart de konservativa med hovmannen Guldberg i spetsen att ge sig ut på krigsstigen för att störta honom.
Det är en av de definitivt bättre böcker jag läst. Enqvist har ett säreget berättarspråk som det viserligen tar lite tid att komma in i - men sedan är man trollbunden.