Champlain inte orka hålla upp sina rosor ? Struntprat -det är min mest älskade röda kanadick -förutom winnipeg parks som är en storfavorit
Visst de har tunga huvuden , men det är det många rosor som har Austinrosorna inte minst ...det avhjälps med pionstöd eller liknande
Rosnematoder .. mkt ovanliga i kallare klimat Sundsvall o uppåt

Likaså svartfläckssjuka och rosrost, barkfläcksjuka .. vissa gammeldags rosor har dock "svaga gener för svartfläck -tex Louise Odier -en mkt vacker ros men med anlag för mycket svartfläck ....
Överhuvudtaget är rosor friska hos oss -vi får i stället slåss med -zon , vårtorkan o sorken som främsta fiender ..
Vårtorkan kan avhjälpas med tidig vattning och granrisruskor mot solen .. sätt ut dem i mars .. så de inte blir täta bandage som ger sorksamhällena en fest ..
Påminner igen om Rosensällskapet i norr -inte bara för Västerbotten -mail listebaserat -jag är kontaktperson
Pm a mej eller gå in på rosensällskapets hemsida om du vill veta mer

Winnipeg Parks

Rabatt rosor ...såsom Nina w, europeana osv .. behöver oerhört mkt pyssel i form av kupning med jord på hösten säckväv osv för att bli mer långlivade än 2 säsonger i norr -krasst men sant .. Om jag valt dem , och inte rotäkta rosor hde min rosgård nu varit decimerad med -minus 30 rosor -för det är antalet som blivit totalt ringbarkade av sork och därmed nerklippta till marknivå detta

sorkår ...de rotäkta skjuter -somliga har mer än 50 cm långa skott redan ..
ifrån totalt ingenting kvar
kanadensiska rosor dock ej rotäkta kan lätt beställas via Flora Linnea tex -Blomstergården i Uddevalla har en hel del rotäkta rosor -Bor man i Sundsvall o turar till Vaasa ska man absolut besöka blomkvists plantskola o köpa rotäkta sorter
Välkommen i rosträsket
ploorp
K